2015. december 11., péntek

2. rész - Elképzelés

14 millió forintom volt mindenre, amelyből 6 millió forintot a telek ára tett ki. Mire elég a fennmaradó 8 millió forint? A hozzáértők szerint szinte semmire. Persze engem nem olyan fából faragtak, hogy ezt el is higgyem, ezért osztottam-szoroztam, számolgattam a tervezett kiadásokat. 

A jelek tényleg azt mutatták, hogy egy lakóház kivitelezéséhez minimum 10 millió forintra lenne szükségem, ami viszont nem volt. 8 millióm van, de abból is lejön legalább 1 millió a tervezésre, az illetékekre, az engedélyeztetésre, stb. Tehát gyakorlatilag 7 millió forint az, amellyel mozoghatok. 

A törvény szerint e-naplót kell vezetni az építkezés során, amit kizárólag kivitelező nyithat meg és naplózhat a munkafolyamatok végéig. És ez az a dolog, ami a költségeket megnöveli, ugyanis a vállalkozók nem szégyellnek elkérni annak az árát, hogy kikerülhetetlenek az építkezés során. Ha nélkülük építek fel valamit, akkor lakhatási engedélyt sem kapok, mert az Építésügyi Hatóság az e-napló meglétéhez köti azt, valamint még jól megbírságolnak azért is, mert engedély nélkül építkeztem. 

Tehát elkezdtem építési vállalkozók után kutatni. Hárommal ültem le egymásután tárgyalni, de mindhárom ugyanazon költségekkel számolt. Hogy egy példát említsek csupán: csak az alap elkészítéséért kértek volna 2 millió forint munkadíjat! Egy 5X10-es alapért!

A kiindulópont az volt, hogy a horányi házam mintájára készítem el az új otthonom terveit, de rá kellett jönnöm, hogy a költségek olyannyira megugrottak, hogy amit annak idején 6 millióból sikerült felépítenem, azt napjainkban 10-ből is alig lehetne kivitelezni. És nem azért, mert felmentek az anyagárak, hanem azért, mert kényszerűségből a kivitelezővel kell megcsináltatnom az építés különböző fázisait. Kell és kész, ennyi!

Dühítő, mert a horányi házamnál rengeteg mindent magam építettem fel, amit az Állam most egyszerűn nem engedélyez. Volna ugyan pénzem egy új otthonra, de mivel azt magam nem építhetem fel, ezért gyakorlatilag semmit nem kezdhetek vele.

Mivel az idő sürget, ezért kénytelen voltam számításba venni a lehetőségeimet:

  1. Téglaház építése, amelyhez nincs elegendő pénzem. Kell egy kivitelező, aki minden egyes munkafolyamatot megterhel a saját hasznával: ez a haszon rárakódik az alapra, a falazatra és a tetőzetre. Emellett pedig magának az anyagnak is ára van, ami szintúgy temérdek pénzbe kerül. Felületes számítások szerint is 8 millió kéne egy szerkezetkész ház felépítéséhez, amiben még nincs semmiféle belsőépítészeti munka, úgy mint a szobák, a fürdőszoba-wc kialakítása,valamint a gépészeté, mint például a mosdók, víz- és villanyvezetékek, világítótestek, stb. Erre jön rá még a szigetelés, a vakolás és a gipszkartonozás költsége is.

    Kényszerűségből ezért a horányi házam mintájára tervezett új házamat földszintesre gondoltam ki az emeletes helyett. Ha az 5X10-es alapban gondolkodom, akkor a 100 m2 helyett 50-et kapok, ami egyedülállóként még mindig ideális lehet. De ennek költségei sem lehetnek sokkal alacsonyabbak, így új megoldást kellett keresnem.
      
  2. Mobilház építése, amelyre ugyan elegendő pénz áll a rendelkezésemre, de ódzkodtam tőle, hogy egy valamiféle túlméretezett lakókocsiban éljek. Jópofa kis házikó a mobilház, de véleményem szerint az akkor is csak egy lakókocsi, amit tulajdonképpen egy 100 m2-es, emeletes téglaházra cserélnék le azért, hogy a családom közelében élhessek. Jó megoldás ez? Aligha. De akkor mit építsek?
      
  3. Faház építése lehet a megoldás, de mégis hogyan? A faház építéséhez is e-naplóra és kivitelezőre van szükség, tehát ismét egy olyan pont, amely érdemtelenül vinné a pénzem. De hol spórolhatok a kiadásokon? Biztos van megoldás, csak ki kell gondolni a megfelelő lehetőségeket.
Mobilházak kívülről

A mobilházak előnye, hogy nem kell rá építési engedély, valamint rögtön kész van, ahogy begurulnak vele a birtokra. Azonnal költözhető, üzembe állítható. Mérettől függően az árak is változnak: 3.000.000-tól 8.000.000-ig kínálják őket. Egy használt mobilház viszont már 1.500.000 forinttól kapható, amit talán érdemes lehet megvennem, mert ha egyszer felépül a végleges házam, akár ki is adhatom bérbe, ami havi plusz bevételt jelentene a számomra. 

Mobilházak belülről

Végül arra jutottam, hogy kétféleképpen spórolhatok a pénzemen: az egyik, ha a terveket leegyszerűsítem annyira, amennyire csak lehet, a másik pedig, ha az egyszerűbb tervek miatt a kivitelezőnek is könnyebb dolga akad, amely által a munkadíja jelentősen csökkenthető. 

Milyen házat építsek tehát? Hol lehet egy házon spórolni? Véleményem szerint sok helyen: az alapon, a válaszfalakon és a tetőn. De hogyan? 

Alapozás: a házat cölöpökre építem, ezáltal jelentős pénzt és időt spórolok meg a sávbeton készítése helyett. Nem tudom hány betoncölöpre lesz szükség, de anyagában közel sem kerül annyiba, mint egy hagyományos alap.

Falak: a faházat csak szerkezetkész állapotban építtetem fel, mert minden más belsőépítészeti megoldást magam vállalok. A gipszkartonozást, a padló lerakását és a válaszfalakat magam építem be, s majd csak a vízszerelőnek, a villanyszerelőnek és a burkolónak kell kijönnie lakhatóvá tenni a terepet.

Tető: a nyeregtető helyett féltetőt szeretnék a házra, mert az kisebb anyagköltséggel jár, emellett oly egyszerű a szerkezete, hogy játszi könnyedséggel akár magam is elkészíthetném. Persze ez utóbbit nem lehet, mert köti a kezem az e-napló, de a kivitelező cégnek is kevesebb munkájába kerül majd, ezáltal a munkadíjuk is csökken.

A lényeg, hogy egy cölöpökön álló, 50 m2-es, földszintes faházat szeretnék, féltetővel a tetején. Vajon mennyibe kerülhet egy ilyen épület? 

Szerencsémre megleltem azt, amire szükségem van: a 2015-ös Vörösmarty téri Karácsonyi Vásáron jártam, amikor a tér szélén megláttam az új otthonomat!

A pavilon 90 m2-es, meglehetősen nagy


A tető lejtése nagyjából 10°-os


A pavilon oldala és hátulja


Belül hihetetlenül tágas és barátságos minden, és annak ellenére meleg volt,
hogy semmiféle fűtőtestet nem láttam



A tetőszerkezet


Mindenhol ablak


A pavilon hátulja, amely elképzeléseim szerint az utcára néz majd

A Vörösmarty téri pavilon hatalmas méretű, így számomra nagy. Egy ugyanilyen, 50 m2-essel is megelégednék, de kérdés, hogy vajon mennyibe kerülhet?

Nagy nehezen sikerült utolérnem a gyártót telefonon, ahol a nagyfőnöknek felvázoltam röviden az elképzeléseimet. Elmondtam, hogy nekem 50 m2-re volna szükségem, egy darab bukó-nyíló ablakra, egy elcsúsztatható, nagy méretű teraszajtóra, valamint kevesebb ablakra, mint ami a pavilonjukon van. Továbbá elmondtam neki azt is, hogy sem felületkezelést, sem szigetelést nem kérek rá, valamint a belső falakat is magam építeném be, mert ezek is jelentős összegeket spórolhatok.

Megállapodtunk benne, hogy elkészít nekem egy árajánlatot, amit pár hét múltán email-en átküld. Remek! - gondoltam. Ha az erdélyi faházak kerülnek szerkezetkészen 5-6 millióba, 80 m2-en, válaszfalakkal, szobákkal együtt, akkor nem lehet ez a pavilon 2 milliónál többe. 

Jelenleg itt tartok. Várok az ajánlatra...

Frissítés: megjött az első árajánlat


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése